Blog Ron de Haas: Portemonnee leeg? Hoe dan de huur betalen?

​Vorige week luisterde ik een keertje mee bij ons Woonservicepunt. Er kwam een telefoontje binnen van een huurster. Ze kan de huur voor de komende maand niet betalen. Ze vertelde fors rood te staan bij de bank, omdat ze studiegeld moest overmaken voor haar zoon. Tja, hebben wij een boodschap aan zo’n verhaal?

Als woningcorporatie komen we dagelijks in aanraking met huurders die moeite hebben om de huur tijdig te betalen. Vanwege verschillende omstandigheden kunnen huurders in de problemen geraken, zoals (tijdelijk) geen betaald werk hebben; onregelmatige inkomsten (bijv. als zzp-er); onverwachte andere hoge (medische) uitgaven etc. Huurders melden dit vaak niet tijdig bij ons. En dat is juist zo belangrijk. We kunnen dan gezamenlijk bekijken of er oplossingen mogelijk zijn en kunnen een goede betaalafspraak overeenkomen. Als corporatie staan wij in die gevallen naast de huurder en niet tegenover de huurder! Ons doel  is namelijk het huisvesten van mensen die het (financieel) niet gemakkelijk hebben.

Huurachterstand is voor ons als woningcorporatie niet leuk, maar voor een huurder vooral een grote zorg. Hoewel het per persoon verschilt, kan dit bij langdurige achterstand zelfs leiden tot neerslachtigheid, eenzaamheid, schaamte of wanhoop. Het is moeilijk om er dan in je eentje weer goed uit te komen. Daarom helpen we een huurder als zijn of haar portemonnee leeg is of leeg raakt. Maar dan moeten we dit wel – liefst van de huurder zelf – horen.

De huurster aan de telefoon hebben we snel kunnen helpen. Het was de eerste keer in acht jaar dat ze problemen had met het betalen van de huur. We hebben een betalingsregeling met elkaar kunnen afspreken. Verspreid over vier maanden gaat ze de huurachterstand inlopen.

Ron de Haas
directeur-bestuurder