Mozaïek Wonen bijna klaar met vervangen geisers

Woningcorporatie Mozaïek Wonen heeft in haar woningen de afgelopen tijd uit veiligheidsoverweging bijna alle geisers en moederhaarden verwijderd. Deze open verbrandingstoestellen produceren het schadelijke gas koolmonoxide en Mozaïek Wonen wil voorkomen dat dit tot ongelukken leidt.

In het overgrote deel van de woningen van Mozaïek Wonen waren de open verbrandingstoestellen al langer geleden verwijderd bij groot onderhoud of bij het leegkomen van de woning. Het ging nu nog om een kleine 200 woningen waar de laatste toestellen moesten worden vervangen. De komende maanden wil de corporatie ook de laatste circa tien geisers nog vervangen, ter afronding van de hele operatie.

Huurders kregen een aanbod om kosteloos of met een gereduceerde huurverhoging de open verbrandingstoestellen te laten verwijderen. Daarvoor in de plaats is in de woningen de warmwaterleiding van de keukenkraan aangesloten op de combi-ketel van de al aanwezige CV-installatie. Als er een collectieve CV-installatie aanwezig was, werd er een elektrische boiler geplaatst. Of er kwam een nieuwe CV-installatie.

De betrokken huurdersverenigingen onderschrijven het belang van de versnelde vervanging.