Ik ben huurder
Lees voor
Ik ben 
Huurder
Contact
Overlast

Het kan erg leuk en gezellig zijn met buren en omwonenden, maar u kunt ook overlast hebben van elkaar: honden die blaffen, harde muziek, geschreeuw, stank, huisvuil in het portiek enzovoorts. Heeft u last of overlast van uw buren? Onderneem dan actie.

Er zit verschil tussen last en overlast
Last van iemand hebben is heel persoonlijk; u kunt bijvoorbeeld last hebben van dichtslaande deuren, spelende kinderen of het geluid van voetstappen op de vloer. U heeft dan last van normale woon- en leef geluiden, dat valt niet onder overlast. Als u zich hier blijvend aan stoort kunt u wel altijd even langs uw buren gaan voor een gesprek. 

Bekijk hieronder het boekje 'Goede Buren' met tips en adviezen voor een fijne woonomgeving. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat u tussen 8 uur ‘a vonds en 8 uur ‘s ochtend geen lawaai maakt.

Goede buren

Meldpunt woonomgeving
Voor bijvoorbeeld over zwerfvuil of slechte bestrating, kunt u terecht bij het meldpunt woonomgeving van uw gemeente.

U kunt een aantal dingen doen als u overlast ervaart:


Praat met uw buren
Ga bij uw buur langs en laat op een rustige manier weten waar u last van heeft. Vaak zijn mensen zich niet bewust van de overlast die ze veroorzaken. Een goed gesprek kan misverstanden en onbegrip uit de weg ruimen. Probeer afspraken te maken.

Tips voor een goed gesprek

  • Vraag of tijd heeft voor een gesprek. Als het niet uitkomt, maak dan een andere afspraak;
  • Ga niet bij uw buren langs op het moment dat u boos bent. U kunt dan geen goed gesprek voeren en zegt misschien dingen waar u later spijt van hebt;
  • Als u zich onzeker voelt, kunt u een familielid of vriend vragen mee te gaan bij het gesprek;
  • Probeer u te verplaatsen in uw buren, wijs niet alles direct af;
  • Behandel mensen zoals u zelf behandeld wilt worden;
  • Probeer afspraken te maken;
  • Informeer eens of de buren misschien ook last van u hebben;
  • Reageer nooit op overlast door hetzelfde gedrag te gaan vertonen. U veroorzaakt dan zelf ook overlast.
Woonafspraken voor plezierig wonen

Thuis is de plek waar je je prettig voelt. Waar je plezierig samenleeft met de buren en rekening houdt met elkaar. Waar het netjes en schoon is. Niet alleen in huis, ook eromheen. Meestal gaat dit zonder grote problemen, maar soms is het nodig om er ‘Woonafspraken’ over te maken.

Een aantal ‘Woonafspraken’ zijn:

  • vuil rond de woning opruimen;
  • portiek schoon en netjes houden;
  • de tuin goed onderhouden;
  • vuilniszakken in de container gooien;
  • voorkom geluidsoverlast, vooral ’s avonds en ‘s nachts .

Bekijk hieronder het filmpje 'Samen voor plezierig wonen' over woonafspraken en het Woonafsprakenbord

Mozaïek Wonen heeft in de entrees van een aantal woongebouwen borden geplaatst waarop de ‘Woonafspraken’ voor woongebouwen helder op een rij staan. Het netjes houden, doe je met elkaar.

Schakel buurtbemiddeling in
Als praten niet helpt, kunt u proberen uw conflict met hulp van buurtbemiddeling op te lossen. 

Wat gebeurt er als u buurtbemiddeling inschakelt?

U kunt voor advies en ondersteuning contact opnemen met buurtbemiddeling Kwadraad via telefoonnummer 088 - 900 4000 of via mail buurtbemiddeling@kwadraad.nl. Zij gaan zowel met u als met uw buren in gesprek. Als het mogelijk is, vindt daarna een gezamenlijk gesprek plaats en wordt bekeken hoe het probleem opgelost kan worden. Bekijk de video of lees deze folder.

Ga naar de wijkrechter
U kunt ook de wijkrechter inschakelen. U kunt hiervoor het onderstaande formulier gebruiken. 

Met welke zaken kunt u terecht bij de wijkrechter?

1. Conflicten tussen buren, bijvoorbeeld over de schutting, 
overhangende takken, een grote boom in de tuin van de 
buren, een dakterras.
2. Conflicten over overlast veroorzaakt door buren, door 
bijvoorbeeld huisdieren, rook, stank.

Via het formulier kunt u uw klacht aanmelden. De wijkrechter neemt contact op met beide partijen. Mozaïek Wonen betaalt de kosten voor dit proces. 

Met deze zaken neemt u direct contact opnemen met Mozaïek Wonen:

3. Conflicten met de verhuurder over gebreken in de woning 
zoals vochtproblemen, onvoldoende isolatie of achterstallig 
onderhoud.

Daarvoor vult u dit formulier in: klachtenprocedure

---

Meld overlast bij Mozaïek Wonen

Lost een gesprek met buurtbemiddeling of de wijkrechter niets op? De medewerker sociaal beheer beoordeelt of de overlastmelding in behandeling kan worden genomen en neemt contact met u op. Lees hier meer over wat de medewerker sociaal beheer voor u kan betekenen. 

Overlastformulier

Hieronder kunt u het overlastformulier invullen. 

Uw gegevens
Kies een optie*
Gouda
Bodegraven
Moordrecht
Nieuwerbrug
Soort klacht
Naam en adres overlastveroorzaker(s)
Als de overlast niet zozeer aan een persoon is toe te wijzen, maar het meer een algemene overlastklacht is, kunt u dan aangeven waar de overlast zich afspeelt?
Heeft u de klacht doorgegeven aan de politie?
* het is belangrijk dat wanneer u een klacht indient over geluidsoverlast, deze overlast ook daadwerkelijk geconstateerd wordt.
* velden zijn verplicht.
Versturen

Hieronder kunt u het overlastformulier invullen. 

Uw gegevens
Kies een optie*
Gouda
Bodegraven
Moordrecht
Nieuwerbrug
Soort klacht
Naam en adres overlastveroorzaker(s)
Als de overlast niet zozeer aan een persoon is toe te wijzen, maar het meer een algemene overlastklacht is, kunt u dan aangeven waar de overlast zich afspeelt?
Heeft u de klacht doorgegeven aan de politie?
* het is belangrijk dat wanneer u een klacht indient over geluidsoverlast, deze overlast ook daadwerkelijk geconstateerd wordt.
* velden zijn verplicht.
Versturen

Juridische procedure
Als niets helpt en de overlast blijft, neem dan contact op met het sociaal beheer van Mozaïek Wonen. De overlast wordt dan behandeld en er wordt gekeken naar (schriftelijk) bewijsmateriaal, zoals overlastmeldingen. Zo kan er mogelijk een juridische procedure worden gestart. Dit komt vervolgens bij een jurist. 


Wanneer belt u de politie?

Bij overlast die direct moet stoppen, bijvoorbeeld dreunende muziek om drie uur ’s nachts, kunt u het beste direct de politie bellen op 0900 - 88 44. We vinden het fijn als u ons de volgende dag ook even informeert, dat kan bijvoorbeeld via info@mozaiekwonen.nl. 

Veilige leefomgeving
Kijk op www.burgernet.nl of www.veiliggouda.nl voor informatie over een veilige leefomgeving. Geeft u ook uw melding aan ons door. Geef uw melding ook aan ons door, dan zijn wij op de hoogte.

Waar kunnen we u mee helpen?

Heeft u een vraag en kunt u het antwoord niet vinden op onze website? Neem dan contact met ons op via onderstaande button.